Quality in Justice: Insights from Comparative Law
Main Article Content
Abstract
Contributing to the improvement and stability of quality, efficiency and productivity, and thus raising the competitiveness of production and services, promoting consumer protection and increasing discipline in compliance with regulatory documents are some of the guidelines for quality work, recognised in the Policy on Standardisation, Metrology, Quality and Accreditation, approved in Cuba. The public sector must assume strategic transformation and modernisation processes aimed at the specialisation and continuous improvement of services, with the citizen at the centre of the management model, a challenge that is present in the administration of justice. The aim of this paper is to refer to the results of the comparative analysis carried out between the quality management systems that employ the approaches of the ISO 9001:2015 standard in the justice services of the Superior Court of Justice of North Lima (Peru), the Superior Court of Justice of Argentina, the Justice System of Colombia and the Dominican Republic, and the People's Supreme Court of Cuba, in order to identify the common elements and the differences between them.
Article Details
References
Consejo Judicial Centroamericano y del Caribe. (2024). Informe de gestión del Grupo Especializado de Calidad en la Justicia. https://consejojudicialcc.org/
Constitución de la República de Cuba. (Abril 10, 2019). GOR-E, (5), 69-116.
Crozier, M. (Julio-diciembre, 1992). El cambio en las organizaciones públicas. Gestión y Política Pública, 1(1), 93-100. https:// dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8285322
Decálogo Iberoamericano para una Justicia de Calidad. (2024). Cumbre Judicial Iberoamericana. https:// www.cumbrejudicial.org/sites/default/files/2024-01/ Documento%20final%20Calidad%20en%20la%20Justicia.pdf
Decreto-Ley No. 8, «De normalización, metrología, calidad y acreditación». (Octubre 1.o, 2020). GOR-O, (66), 2263-2276.
Dosch, S. (Septiembre, 2017). Implementar normas de calidad ISO 9001 en la gestión judicial. Fortis, 5(5), 7-8. https:// capacitacion.jusmisiones.gov.ar/files/Revista%20fortis%205/ Fortis_5.pdf
Durán Huaringa R. (2018). Boletín Informativo No. 1. Semana de la Calidad. https://www.pj.gob.pe/wps/wcm/connect/976b0f 0047384db98638871612471008/BOLETIN_1_SISTEMA_DE_ GESTION_DE_CALIDAD.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=976b 0f0047384db98638871612471008
Fernández Rodríguez, N. (Enero-abril, 2020). El reto de una moderna y sostenible infraestructura de calidad. Normalización, (1), 4-6.
Fernández Rodríguez, N. (Enero-abril, 2021). La calidad: elemento vital para una economía competitiva. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, 5(1), 1-15. https://doi. org/10.5281/zenodo.5534385
Hernández Díaz, L. (Diciembre, 2018). Implementación del sistema de gestión de la calidad en el ejercicio judicial. Justicia y Derecho, (31), 38-52.
Hernández Díaz, L. y Santana Echerri, A. F. (Diciembre, 2019). La calidad como valor institucional que prestigia al STP. Justicia y Derecho, 17(33), 31-43.
International Standarization Organization. (2015). Norma internacional ISO 9001:2015. Sistemas de gestión de calidad. Requisitos (trad. oficial). https://www.iso.org/obp/ ui/#iso:std:iso:9001:ed-5:v1:es
Ley No. 140, «De los tribunales de justicia». (Diciembre 7, 2021). GOR-O, (137), 3929-3975.
Manual del Sistema de Gestión Ambiental. (2020). Consejo Superior de la Judicatura. https://www.ramajudicial. gov.co/documents/8957139/8958832/M-EVSG- 03+Manual+del+SGA.docx/f1d89d2b-7b3d-4bbc-9c91- 709c272b7854
Manual del Sistema Integrado de Gestión. (2023). Consejo Superior de la Judicatura. https://www.ramajudicial.gov.co/ documents/5454330/146311042/Manual%2BSIGCMA%2BSP A%2BBOGOT%C3%81+FINAL%2B2023.pdf/4494d57d-da1f- 08cc-23f0-d328e44d242f
Oficina Nacional de Normalización. (2015). Sistema de Gestión de la Calidad. Requisitos (NC-ISO 9001).
Pérez Hernández, L. (Junio, 2016). Presentación. Justicia y Derecho, (26), 7-11 (ed. especial). https://revistajd.tsp.gob.cu/index. php/JD/issue/view/13/12
Poder Judicial, República Dominicana. (Mayo 18, 2021). Poder Judicial inicia proceso para la implementación de la norma ISO 9001. https://poderjudicial.gob.do/poder-judicial-inicia-proceso-para-implementacion-de-la-norma-de-calidad-iso-9001/
Poder Judicial, República Dominicana. (Marzo, 1.o, 2023). Poder Judicial dominicano impulsa proyecto de sistema de gestión de la calidad. https://poderjudicial.gob.do/poder-judicial-dominicano-impulsa-proyecto-de-sistema-de-gestion-de-calidad/
Remigio Ferro, R. (2014). Gestión de la calidad de la actividad judicial en Cuba e independencia judicial. Presupuestos para su armonización [tesis en opción al título de máster en Derecho constitucional y administrativo, Facultad de Derecho, Universidad de La Habana].
Resolución No. 60, Contraloría General de la República, Normas del Sistema de control interno. (Marzo 3, 2011). GOR-E, (13), 39-50. https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/ go_x_013_2011.pdf
Tribunal Constitucional, República Dominicana. (Diciembre 3, 2018). Tribunal Constitucional: primer tribunal en ser certificado ISO 9001:2015. https://www.tribunalconstitucional.gob.do/sala-de-prensa/noticias/tc-primer-tribunal-en-ser-certificado-iso-900115/